Situatiile de urgenta – Prevenire si Control

Definirea situatiei de urgenta:

Situatia de urgenta poate fi definita ca fiind evenimentul exceptional, cu caracter nonmilitar, care, prin amploare si intensitate, ameninta viata si sanatatea populatiei, lucratorilor in procesul muncii, mediul inconjurator, valorile materiale si culturale importante. Situatiile de urgenta sunt evenimente in afara normalitatii care, in functie de amploare, provoaca stres extrem si chiar panica. In vederea restabilirii starii de normalitate este necesara adoptarea de masuri si actiuni urgente, alocarea unor resurse materiale si umane importante, printr-un management unitar, bine coordonat si reglementat.
Riscul, la randul lui, poate fi definit ca o insusire, stare, proces, fenomen natural, comportament uman, ce poate provoca in anumite conditii, vatamari corporale, accident. Riscul este o marime cuantificabila, putem vorbi de niveluri mai mici sau mai mari de risc. Riscul de nivel inalt (major) este un pericol potential care poate afecta viata, sanatatea si/sau integritatea unei persoane sau a unui grup de persoane sau chiar populatii numeroase (ex.: riscul de pandemie, riscul de cutremur, inundatie, incendiu de padure, alunecare de teren etc.).
Situatiile de urgenta pot avea cauze naturale sau pot fi provocate de om.
Situatii de urgenta de origine naturala pot fi: cutremure, inundatii, alunecari de teren, incendii spontane de padure, uragane, tornade, caderi de obiecte cosmice (meteoriti), epidemii, pandemii.
Situatii de urgenta provocate de om pot fi: atacuri teroriste, atacuri sau amenintari cu bombe, incendii provocate intentionat (arson), avarii chimice, atacuri cu arme chimice, biologice, bacteriologice, avarii industriale majore cu degajari masive de noxe chimice, radioactive si/sau biologice.
Indiferent de natura acestora, situatiile de acest fel trebuie prevenite pe cat posibil. Daca prevenirea unor situatii de urgenta este dificila sau uneori imposibila (ex.: cutremurele), prin reglementari legale, proceduri, instructiuni se stabilesc, de catre specialisti in domeniu, masuri care sa limiteze/diminueze pe cat posibil consecintele grave (uneori catastrofale) ale acestor evenimente nedorite.
Situatii de urgenta cuprind domeniul incendiilor de orice fel, precum si domeniul apararii civile (restul situatiilor de urgenta mentionate). Prevederile legale urmeaza cursul acestor doua domenii, cel al incendiilor prin Legea 307/2006 privind apararea impotriva incendiilor cu modificarile si completarile ulterioare si Legea 481/2004 republicata a apararii civile.
In esenta, ambele legi, respectiv domenii reglementate, vizeaza prevenirea si reducerea efectelor negative produse de situatiile de urgenta care pot afecta omul, bunurile materiale si mediul inconjurator.
Ambele legi traseaza cadrul organizatoric si institutional pentru luarea masurilor de prevenire necesare in situatii de urgenta si stabilesc obligatii, responsabilitati, atat pentru institutii, indiferent de forma de capital, cat si pentru cetateni sau salariati. Modul de indeplinire a obligatiilor legale, de catre toti acesti factori sociali, este controlat de catre institutiile de stat, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), la nivel administrativ central si Inspectorate pentru Situatii de Urgenta (ISU) la nivel administrativ local.
Exemplificam cateva masuri pentru prevenire/limitare a riscului de incendiu, de aparare in caz de incendiu:
1. Verificare cai interne de circulatie si evacuare de urgenta (culoare intre birouri si posturi de lucru, culoare ale cladiri, scari de acces, iesiri de urgenta din cladire): acestea trebuie sa fie absolut libere de orice obstacol, sa nu existe materiale depozitate, sa nu fie usi de evacuare blocate.
2. Verificare termen de expirare la stingatoare si incarcare a acestora. Marcare cu noul termen de valabilitate (garantie). Efectuare exercitiu de manipulare stingator.
3. Verificare semnalizare de evacuare, iluminat de siguranta (unde este cazul). Afisarea instructiunilor PSI (sau instructiuni pentru aparare impotriva incendiilor).
4. Verificare alte mijloace de aparare impotriva incendiilor, dupa caz, functie de tip locatie (hidranti interni, hidranti exteriori, pichete de incendiu, trape de fum, detectoare de fum, de incendiu, spinklere, functionarea alarmelor de incendiu).
5. Verificare efectuare instruiri si testari, respectiv semnarea fiselor de instruire PSI.
6. Verificarea amenajarii locurilor de fumat, unde este cazul.
7. Verificare spatii tehnologice pentru a nu avea risc suplimentar de incendiu (ex.: eliminare materiale combustibile din incinta serverelor, eliminare substante inflamabile, eliminare eventuale improvizatii electrice, eliminare materiale combustibile/inflamabile din incinta parcarilor subterane, verificari ale instalatiilor electrice, rezistenta electrica la impamantare a prizelor de pamant, izolatia cablurilor electrice, instalatia „paratraznet”, dupa caz).
8. Eliminare mijloace de incalzire necertificate (ex.: resouri electrice improvizate, sobe improvizate, cosuri de fum improvizate sau infundate).
9. Respectare procedura de lucru cu foc deschis, daca este cazul.
10. Efectuare exercitii de evacuare, conform plan de evacuare si procedura de evacuare elaborata de persoana autorizata, cu atributii specifice.
Exemplificam, de asemenea, cateva masuri pentru limitarea consecintelor cutremurelor:
1. Daca sunteti intr-o cladire, adapostiti-va sub o masa, un pat sau element de rezistenta al cladirii. Nu parasiti cladirea in timpul cutremurului.
2. Daca sunteti pe strada, indepartati-va de cladiri si cabluri electrice; daca nu puteti, adapostiti-va sub un paravan solid. Nu intrati intr-o cladire afectata. Indepartati-va de stalpi sau alte obiecte aflate in echilibru precar, deplasati-va cat mai departe de cladiri, feriti-va de caderea tencuielilor, cosurilor, parapetelor, evitati aglomeratia.
3. Daca sunteti in masina, opriti la distanta de constructii si cabluri electrice. Ramaneti in vehicul. Nu opriti masina in tuneluri sau pe poduri.
4. Ascultati posturile de radio, de preferinta postul de stiri national (public).
5. Opriti gazul si electricitatea.
6. Evacuati locul luand cu dumneavoastra actele de identitate, un radio cu baterii, o lanterna si baterii de schimb, imbracaminte calduroasa, medicamentele personale.
7. Nu folositi liftul.
8. PASTRATI-VA CALMUL, NU INTRATI IN PANICA.
9. Deschideti usile si departati-va de ferestre sau balcoane.
10. NU FUGITI PE USA, NU SARITI PE FEREASTRA, NU ALERGATI PE SCARI.
11. Nu blocati strazile, lasati cale libera pentru masinile salvarii, pompierilor, echipelor de interventie.
Toate aceste masuri trebuie prevazute prin Planuri de actiune, care cuprind:
– masura ce trebuie realizata (raspunde la intrebarea Ce?)
– modalitatea (procedura de realizare – Cum?)
– termenul de realizare (Cand?)
– responsabil pentru realizarea masurii, respectiv verificarea realizarii masurii (Cine?)
– resurse alocate de timp, sume (Cat?)
– observatii: se mentioneaza stadiul de realizare a masurii, probleme aparute cu ocazia implementarii masurii, necesitatea sporirii resurselor etc.
Actul de control presupune o verificare la fata locului a factorilor sociali responsabili cu implementarea masurilor de prevenire sau limitare a consecintelor situatiilor de urgenta. Controlul sau verificarea efectuata de ISU foloseste trei canale de baza pentru preluarea informatiilor:
– inspectia la fata locului si observarea directa a modului de implementare/respectare a prevederilor legale (cele doua legi mentionate si o serie de acte normative ce deriva din acestea);
– dialogul cu persoane responsabile la fata locului;
– cercetarea documentelor doveditoare pentru implementarea masurilor privind apararea impotriva incendiilor si a apararii civile.
Desigur sanctiunile acordate pot avea, in functie de gravitatea abaterilor, caracter contraventional sau penal.
Exemplificam cateva documente obligatorii pe care orice agent economic, dupa caz, trebuie sa le prezinte in caz de control ISU:
1. Fise, teste de verificare instructaj PSI (prevenire, stingere incendii)
2. Decizie pentru reglementarea fumatului, lucru cu foc deschis
3. Tematica de instructaj PSI
4. Instructiuni specifice pentru utilizarea focului deschis, pentru asigurarea cailor de acces, evacuare si de interventie
5. Organizarea apararii impotriva incendiilor
6. Fisa obiectivului
7. Anexe la contracte cu furnizorii de servicii: clauze contractuale in domeniul SU (situatii de urgenta)
8. Plan de evacuare
9. Plan de interventie
10.  Plan de masuri pentru realizarea masurilor SU
11.  Necesar de stingatoare de incendiu, alte mijloace si instalatii de prevenire si stingere a incendiilor.
Mentionam ca lista de mai sus nu este exhaustiva si recomandarile din acest articol nu pot inlocui consultanta sau prestarea de servicii de catre persoane sau servicii, interne sau externe, autorizate conform prevederilor legale.
Scopul articolului este de a constientiza factorii responsabili (manageri, conducatori de institutii etc.) pentru luare masuri de prevenire corespunzatoare si apelare la specialisti in domeniul situatiilor de urgenta. Alt scop este de a crea, in general, o cultura de securitate in randul populatiei, pentru cetateni si salariati la locurile de munca.
Autor
Ing. Adrian Paraicu
Director Euramis Consulting

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *